fredag 4. februar 2011

fra spøk til revolver

Tenkte jeg ikke bare skulle kalle meg skapsame for å være sykt morsom, men også fordi jeg alltid har hatt veldig lyst til å lære mer om dette snedige urfolket. Så da tenkte jeg at fra nå av skal jeg skrive en liten fun-fact eller noen linjer om dette temaet på hvert innlegg, så får jeg liksom sparka meg selv litt i ræva til å lese om dem. Kanskje jeg tilogmed kan lære meg litt av språket!

Så, badabing-badaboom, her er det første jeg fant(fra Wikipedia):

Kriterier for samisk etnisitet:
I Norge kan enhver person definere seg som same, men for å oppnå status som same i samemanntallet er samisk som «hjemmespråk» for personen selv eller en av dens forfedre et klart kriterium. Følgende kriterier må oppfylles (sitat fra den norske sameloven):
  • avgir erklæring at man oppfatter seg som same,
  • er over 18 år eller fyller 18 år i valgåret,
  • har samisk som hjemmespråk, eller
  • har eller har hatt forelder, besteforelder eller oldeforelder med samisk som hjemmespråk, eller
  • er barn av person som står eller har stått i manntallet.
Så herverd avgir jeg min erklæring på at jeg oppfatter meg selv som same, i skapsame-form såklart!
Og på søndag(hold dere fast!!!), 6. februar, er det Samefolkets dag; det MÅ feires!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar