torsdag 28. juli 2011

Storm på kysten! Riddu riddu!

Midt oppi all følsomhetsnakken glemte jeg jo å si at vi var på Riddu Riddu i helgen!
Herremintid, moro for unga.

Riddu Riddu er jo europas største urfolksfestival, og tro meg, den var "urete". Lavvoer fra ende til annen, joiking og trommedunking.
Onsdagen var vi med alle barna, tanteunger og onkelunger i lange baner og så eventyrfortellinga "Stallu og sølvmånen".
Torsdagen dro jeg, Silje, kjærst, og de tre eldste barna på RoLfA-konsert på kvelden, og selvfølgelig fremførte de jo Hjerteknuuuuuseeeer!

"Soaitá ahte ii gávdno šat, soaitá doaivva lea, soaitá ahte jurddaš' mu birra. Muhto vuorddán dan beaivvi go váccašetne, don govret ja mun čuoččun juolgesuorpmain."

Fredagen jobbet jeg til kl 22, og når jeg kom hjem satt svigerbror og kjærst i loungen utenfor huset og venta på meg! Da blei det fart på frøkna... Kasta meg rundt, og vips var vi på festival! Riktignok ikke i like barnevennelig stand som et par dager før... Haha, kom hjem kl 08 dagen etter.

Pga. av bombingen i Oslo, og skytedramaet på Utøya ble resten av festivalen avlyst, noe som i og for seg var helt rett. Men de holdt en minnekonsert på lørdagen kl 18, så den dro vi på.
Når det gjelder ofrene fra disse tragediene tenker jeg veldig mye på dem, og føler med de etterlatte. Noe så grusomt er det lenge siden jeg har vært borti. Det er mye følelser og mange tanker. Mange grusomme historier disse AUF-ungdommene sitter med i ettertid, som vi også tidvis får høre for å skape oss et "bilde" av hvordan deres situasjon der ute på øya var.

Alle ungdommene som ikke lenger er sammen med oss; Norge tenker på dere og dere er med oss i tankene. Det her er noe vi ikke glemmer!
Og til dere vi har fått beholde; Dere er utrolig tøffe, mange fornuftige tanker og meninger har dere også. Varme tanker blir sendt deres vei. Kondolerer. 

"Ikke glem markblomstene og enga...som for de unge på øya ble siste senga
Ikke glem sjøen og stranda..som for noen ble det siste de kjente gli gjennom handa...
Ikke glem dagen som gikk..og det livet som disse unge ikke fikk
Glem heller ikke at det fremdels vil blomstre og gro..og at ting etterhvert vil falle til ro
At bølgene fremdeles vil rulle mot stranda og at noen er der og vil holde deg i handa..."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar